Рівно за тиждень — 8 липня — охтирський живописець Сергій Іванович СТЕПАНОВ
забирав із музею свою персональну виставку і при цьому зробив відразу аж два
цінні подарунки для музею. Перший — картина «Грицько Запорожець (Характерник)»
(2009 р.). Це полотно створене явно під впливом традиційної української
народної картини «Козак Мамай», проте має певні відмінності не лише в назві, а
й сюжетно-композиційно-колористичні.
Козак Мамай — ідеалізований образ козака-мандрівника, воїна, мудреця, казкаря і характерника в одній особі. Козака Мамая називають найвідомішим козаком-характерником. Хто ж такі ці характерники? Характерник, химородник, ґалдовник («ґалдувати» =
чаклувати) або заморочник (вмів напускати «морок» = туман, сон) —
назва віщуна, чаклуна на Запорозькій
Січі, який займався не лише ворожінням, а й лікуванням поранених козаків, їх психотерапією та фізичною підготовкою, про що
існує ряд історичних свідчень очевидців, народних легенд та переказів.
Характерники були сильними чаклунами, серед здібностей яких —
уміння зупиняти кров, заговорювати біль, ловити кулі голими руками, ходити по воді та
вогню, годинами перебувати під водою, ставати невидимим, гіпнотизувати, з'являтися в кількох місцях
одночасно та викликати панічний жах у ворогів, що спричиняло панічну втечу їх
із поля бою. Також такі козаки могли бачити майбутнє, події, що відбувалися за
сотні кілометрів в інших краях, впливали на свідомість людей, неживу природу,
лікували смертельні рани (навіть ставили на ноги мертвих!), знаходили скарби, виходили сухими з води. Уміли характерники і
керувати погодою — розганяти хмари або, навпаки, накликати дощ. Сильний
дощ міг зволожити порох, що робило вогнепальну
зброю непотрібною. Також дощ міг перетворити поле бою на болото, в якому грузла
важко-озброєна кіннота суперника. Характерниками ставали, як правило, люди з екстрасенсорними здібностями, зі схильністю до навіювання, гіпнозу, ясно-бачення, телекінезу чи телепатії. Офіційна церква звинувачувала
характерників у чаклунстві.
За однією з легенд, першим українським суперменом і
останнім козаком-характерником Запорізької
Січі був Грицько із
сороміцьким (тобто неблагозвучним) прізвиськом Ср..а. Очевидно, саме він і був
зображений на народній картині, копією з якого є подароване полотно.
Окрім картини,
художник Сергій СТЕПАНОВ подарував музеєві надзвичайно цікавий альбом — щедро
ілюстрований каталог 5-ї Всеукраїнської виставки «Україна від Трипілля до
сьогодення в образах сучасних художників», яка експонувалася взимку 2012 р. у
виставкових залах Центрального будинку художника Національної спілки художників
України в Києві. Проект «Україна від Трипілля до сьогодення…» існує, починаючи
з 2004 р., у вигляді бієнале, тобто виставок сучасного мистецтва, що відбуваються раз у два роки. Нам
заявляють: «Мы
не дадим переписывать нашу историю!», тобто: «Мы
фальсифицировали вашу историю на протяжении столетий не для того, чтобы вы её
теперь возобновляли!».
А проект «Україна
від Трипілля до сьогодення…» якраз успішно реалізує свою головну мету —
відновлення історичної пам’яті нашого народу, подальший розвиток в українському
образотворчому мистецтві історичного і порівняно нового історіософського жанрів
та стимулювання художників на створення високохудожніх творів, що правдиво
відображали б українську історію від найдавніших часів до сьогодення.
Кожна презентація
проекту «Україна від Трипілля до сьогодення…» акцентує увагу на певній проблемі
нашої історії. Бієнале 2012 року було присвячено 1160-літтю першої літописної
згадки нашої держави Русі за князювання в Києві Аскольда і Діра (852 р. від Р.
Х.), хоча тематичний діапазон експонованих творів був досить широким. У
виставці взяли участь 148 художників, які представили 232 роботи (малярство,
скульптура та декоративне мистецтво). Тематично вони охоплюють українську
історію всіх періодів — від часів Кам’яної Могили, Трипілля, Київської Русі,
Козаччини, періоду до 1917 р., Української революції 1917—1922 рр., періоду
радянської окупації України (1920—1991 рр.), часу відновлення Незалежності до
сьогодення (1991—2011 рр.).
І останній цінний подарунок зробила 2 серпня гостя
зі столиці Слобідської України — Харкова ¾ повноважний представник фонду
Бориса Гмирі Олена Павлівна КАТМІСЬКА. Вона подарувала музеєві піаніно
виробництва піано-форте-фабрики "Alexander Herrmann” (НДР, 1965 р.). А викладач
музики Лебединського педагогічного училища ім. А. С. Макаренка Володимир
Васильович ЛИС люб’язно погодився безкоштовно налаштувати його. Піаніно прекрасно
«вписалося» в інтер’єр експозиційної зали № 2 музею.
Хочеться доземно вклонитися і подякувати усім
дарувальникам за такі щедрі презенти! Сподіваємося, що всі дарунки так чи
інакше прислужаться музеєві: і експозицію прикрасять, і стануть у нагоді в
науково-дослідній роботі.
Володимир Іванович КРАВЧЕНКО,
директор ЛМХМ ім. Б. К. Руднєва
|