Середа
15.05.2024
16:23
Вітаю Вас Гість
RSS
 
~~~Лебединський Художній~~~ ~~~Музей ім. Б. К. Руднєва~~~
Головна Реєстрація Вхід
»
Меню сайту

...

Головна » 2012 » Липень » 12 » До 125-річного ювілею від дня народження Митця
09:49
До 125-річного ювілею від дня народження Митця

ОЛЕКСАНДР  АРХИПЕНКО — ГЕНІАЛЬНИЙ    ВИНАХІДНИК  АВАНГАРДНОЇ  СКУЛЬПТУРИ 

XX  СТОЛІТТЯ

 

(до 125-річного ювілею від дня народження Митця)

11 червня 2012 року виповнилося 125 років від дня народження Олександра Порфировича Архипенка (1887—1964) — геніального українського й американського скульптора, живописця і графіка. О. П. Архипенко — митець зі світовою славою, творчість якого викликала справжню революцію в художньому середовищі початку минулого століття і справила потужний вплив на розвиток сучасного мистецтва Західної Європи й Америки. Один із основоположників модерних стилів у мистецтві ХХ ст.: працював у стилях кубізму, абстракціонізму і конструктивізму; синтезував живопис і скульптуру (скульпто–живопис); автор перших в історії мистецтв інсталяцій — проектів, що перебували на межі образотворчого мистецтва, інженерної механіки та дизайну («архипентура» — рухомий живопис).      

Враховуючи важливість постаті Олександра Архипенка для української культури, Верховна Рада України постановила урочисто відзначити на державному рівні ювілейну дату народження майстра, організувати тематичні теле- і радіопередачі, присвячені життю та діяльності Олександра Архипенка та видати серію поштових марок із зображенням скульптора. 

Найперший і найбільший революціонер у скульптурі ХХ століття народився у Києві в сім'ї професора Київського університету, інженера-механіка й винахідника Порфирія Антоновича Архипенка і Парасковії Василівни Мохової-Архипенко 30 травня (11 червня) 1887 року. 

Архипенкові судилося започаткувати низку напрямків світового мистецтва та, що надзвичайно важливо, розширити межі сприйняття людиною навколишнього світу.

Розпочавши навчання в Київському художньому училищі у 1902 р., Олександр був змушений його перервати через власну участь у студентських заворушеннях, пов'язаних із початком революції 1905—1907 рр. У 1906 р. продовжив навчання мистецтву у Станіслава Святославського. У тому ж 1906 р. разом із Олександром Богомазовим організував першу виставку своїх творів у Києві. У цьому ж році переїхав до Москви, де в 1906—1908 рр. продовжив освіту в Московському училищі живопису, скульптури та архітектури.

Закінчивши освіту в Москві, у 1908 р. 21-річний скульптор емігрував до Парижа, де продовжив освіту в Паризькій школі красних мистецтв. У Парижі Архипенко оселився в колонії художників «Вулик» (франц. «La Ruche»), де також жили художники — вихідці з України Володимир Баранов-Россіне, Соня Делоне, Натан Альтман. Там він познайомився з художниками П. Пікассо, А. Модільяні, Ф. Леже, А. Годьє-Бжеско, Браком та поетом Г. Аполлінером. 1910 року він відкрив у Парижі власну школу і, як перший кубічний скульптор, увів у скульптуру нові естетичні елементи — моделювання простору, заглиблені форми і прозорість. Зокрема, Г. Аполлінер захоплено писав: «Перш за все Архипенко шукає чистоти у формі. Він виплеканий найкращими традиціями. Чари його творів — у внутрішній гармонії…». 

У 1910 р. молодий скульптор здійснив велику подорож з виставкою своїх робіт Італією, Швецією, Францією, Німеччиною, Чехословаччиною і в тому самому році відбулася перша персональна виставка Архипенка у німецькому місті Гаґені. Із 1912 по 1914 роки Архипенко викладає у своїй власній Школі мистецтв у Парижі. 1914 року переїжджає до Ніцци. 1920 року бере участь у ХІІ бієнале у Венеції, а вже всього через рік засновує власну Школу мистецтв у Берліні.

Черговий життєвий етап Олександр Архипенко зустрічає у США, куди переїжджає мешкати у 1923 р. Тут він відкрив Школу пластики у Нью-Йорку (1924), викладав у Чиказькій школі індустріальних мистецтв, університетах у Канзас-Сіті та Сіетлі. У 1920—1930-х рр. брав участь у художніх виставках в Україні, працював над пам'ятниками Т. Шевченку, І. Франку, князю Володимиру Святому для парку в Чикаго. 1934 року бере участь в оформленні українського павільйону на виставці в Чикаго, де виставляє власні творіння.

Навіть прийнявши американське громадянство, Архипенко продовжував вважати себе українцем і не поривав зв’язків зі співвітчизниками. Скульптор підкреслював свою етнічну належність, пишаючись своїм походженням. Усе своє життя Архипенко сумував за Україною: «Хтозна, чи думав би я так, якби українське сонце не запалило в мені почуття туги за чимось, чого й сам не знаю». За свідченнями очевидців, він до кінця життя не забував рідної мови. Він був Почесним членом Об'єднання Митців Українців Америки (ОМУА) та дійсним членом Американської Академії Мистецтва і Літератури. За життя Митця відбулося понад 100 його персональних виставок, у тому числі в Німеччині, Італії, Нідерландах, Франції, США. Найкращі музеї світу надавали зали для його творів. Його вважали вчителем майстри світової скульптури: Д. Манцу, А. Джакометті, О. Цадкін, Г. Мур, І. Кавалерідзе, Колдер. Понад 1000 скульптур і малярських творів О. Архипенка увійшли до скарбниці світового мистецтва.  

…Коли 25 лютого 1964 р. Олександр Порфирович ішов до своєї власної майстерні, серце його розірвалося. Похований він у Нью-Йорку, на кладовищі Вудлон.

Архипенко — родоначальник кубізму у скульптурі («Боксери», 1914; «Солдат іде», 1917), працював у манері конструктивізму, абстракціонізму та інших новітніх мистецьких течій («Жінка», 1918; «Жозефіна Бонапарте», 1935; «Заратустра», 1948; «Балерина», 1957). Роботи Архипенка відзначаються динамізмом, лаконічністю композиції й форми; він запровадив у скульптуру поліхромію, увігнутість і отвір як виражальні елементи скульптури, синтетичні об'ємні рухомі конструкції (серія «Медрано», «Танок», «Анжеліка», бюсти Т. Шевченка, І. Франка). Одним із перших Архипенко почав використовувати експресивні можливості «нульової», наскрізної форми — такою є пустота між піднятою рукою у скульптурі «Жінка, що вкладає волосся» (1915). Він створив новий різновид рельєфної різьби — так званий «скульпто–живопис» («Купальниця», 1915; «Жінка, що стоїть», 1919), відкрив і обґрунтував принципи рухомого малярства, сконструював особливий механізм — «архипентуру» (1924) — рухому механічну картину, в якій вузькі кольорові смуги утворювали дедалі нові й нові композиції. Реалістичні тенденції знайшли вияв у серії пластичних жіночих торсів (1916, 1922) та портретів (Т. Шевченка, 1923, 1933; І. Франка, 1925; диригентів В. Менгельберга, 1925; В. Фуртвенглера, 1927).

Творчість Архипенка мала великий вплив на розвиток модерністського мистецтва, у тому числі архітектури та дизайну у країнах Європи та Америки. Твори Архипенка перевернули світові уявлення початку XX ст. про скульптуру. Саме Архипенко вперше «склав» єдину форму з різних нееквівалентних форм, вводячи у композиції скло, дерево, метал, целулоїд. Пластика, рух, проявлена конструкція і конструктивність, ліричність — основні якості його творів, які були високо оцінені сучасниками — Г. Аполлінером, П. Пікассо, Ф. Леже, М. Дюшаном, Р. і С. Делоне, А. Родченко, П. Ковжуном, послідовниками і дослідниками.

Олександр Архипенко, за виразом відомого українського мистецтвознавця Святослава Гординського, «далеко виріс поза межі українського мистецтва, змушеного політичними умовами до неповно-цілого культурного життя і розвитку, але одночасно він виводив українське мистецтво на великі світові дороги, в орбіти загальнолюдських ідей і зацікавлень».

Архипенко, як писав альманах українців Америки «Свобода», «був символом вічного оновлення, вічного шукання в найглибших надрах людської творчої істоти тих форм, що знаходять свій відбиток у господньому ладі цілого Космосу, з його вічно мудрими законами тіл і форм».   

А французький поет-авангардист Блез Сандрар так охарактеризував мистецтво свого друга у присвяченому йому верлібрі «Голова»:

Скульптура Архипенка

Перше яйцеподібне яйце

Воно тримається у пружній рівновазі

Немов нерухома дзиґа

На вістрі

Швидкості

Воно виходить

Із барвистих хвиль

Із кольорових зон

І обертається у глибинах

Голе

Новітнє

І тотальне.

Ім'я О. Архипенка посідає гідне місце в шерензі Митців ХХ століття: А. Матісс, П. Пікассо, Брак, Ф. Леже, К. Малевич. Проте твори скульптора не визнавали у країнах із тоталітарними режимами — СРСР та гітлерівській Німеччині, де заперечувались особиста свобода і незалежність індивідуумів, зокрема у творчості. А. Луначарський називав О. Архипенка «шарлатаном». За часів панування нацизму (1933—1945) його скульптури вилучали з багатьох художніх музеїв Німеччини. У 1940—1950-х рр. прізвище Архипенка було викреслене і з нашої культури і донедавна в Україні було майже невідоме. В радянській історії мистецтв для нього місця не знайшлося. Понад півстоліття ім'я Архипенка «офіційним» мистецтвознавством замовчувалося в Україні так само, як імена К. Малевича, Б. Кандинського, О. Екстер, Д. Бурлюка, М. Бойчука, а більшість робіт, які скульптор у 1930-х рр. передав до українських музеїв Києва і Львова, на жаль, у 1952 р. було по-варварському знищено «мистецтвознавцями у цивільному» під час чистки музеїв «від ворожих експонатів». Ім’я Архипенка перетворилося на міф про свободу творчості.

Нині твори О. Архипенка мають за честь експонувати найпрестижніші музеї та галереї світу: Центр Помпіду в Парижі, музей Modern Art та галерея Соломона Гугенгайма в Нью-Йорку, музеї Стокгольма, Берліна, Тель-Авіва, Москви, а також Національний художній музей України у Києві та Національний музей у Львові. В пам'ять про О. Архипенка в Києві встановлено пам'ятний знак у вигляді копії одного з його жіночих образів. Знак знаходиться у відкритому атріумі бізнес-центру «Київ–Донбас» (вул. Пушкінська, 42, біля пл. Л. Толстого). Ім’я Олександра Архипенка включене до одного зі списків 100 знаменитих людей України. 

(При підготовці цієї публікації використано матеріали Вікіпедії — вільної електронної енциклопедії — та інших Інтернет–ресурсів)

Підготував В. КРАВЧЕНКО, директор Лебединського

міського художнього музею ім. Б. К. Руднєва


Жінка-1



Жінка, що розчесує своє волосся



Голова жінки



Блакитний танцюрист



Цар Соломон


Переглядів: 22569 | Додав: lebedinartmus | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
~АрхіB~

~ПитаннячкО~
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 25

~Наші друзІ~
  • Міський Відділ Культури
  • Лебединська інформаційна мережа
  • ЗАЗЕРКАЛЬЕ.Мир Авторской Куклы

  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0